Gegužės 13 d., renginio „Kaunas Gallery Weekend“ metu įvyks performanso „Dolls“ premjera su viešnia iš Paryžiaus Gina Hillberg, kuri šiuo kūriniu pristatys pirmąjį Lietuvoje buto šokio teatrą „Okarukas“. Apie meno pasaulyje esančias problemas ir šiuolaikinės moters padėtį visuomenėje analizuojantį performansą bei visiškai naują buto šokio teatrą kalbamės su „Okarukas“ įkūrėja, Prancūzijoje reziduojančia lietuvių menininke Sakurako.

Nuotraukos: Nina Van de Put, Luc ten Klooster

Performansas rodomas:

Gegužės 13 d., galerija „Post“, Kaunas

Kokia pagrindinė performanso idėja? 

 Tai specialiai renginiui „Gallery Weekend Kaunas“, galerijos „POST“ 4erdvei ir kontekstui pritaikytas performansas su Gina Hillberg – žymia meno kolekcioniere, kuratore ir menininkų atstove iš Paryžiaus. Ji specialiai atvyksta į Kauną pristatyti pirmąjį Lietuvoje įsteigtą buto šokio teatrą „Okarukas“.

Galerijos kontekste Gina Hillberg, pasitelkdama institucinės kritikos prieskonį, kalba apie tai, kas jai šiuo metu aktualu – menininko ir meno pasaulio santykį bei išdrįsta išreikšti nuomonę apie tai, apie ką Lietuvos meno pasaulyje dažnai niekas garsiai nekalba. Ji taip pat nagrinėja ir kompleksinę šiuolaikinės moters padėtį dabartinėje visuomenėje. Gina kalba ne tik apie tai, kas vyksta išorėje (pvz. kad geriausių studentų daugumą sudaro moterys, o vadovaujančias ir geriausiai apmokamas bei strategines darbo pozicijas daugiausiai visgi užima vyrai), bet ir apie pačios „emancipuotos“ moters vidinę būseną. Kaip jaučiasi šiuolaikinė moteris, kuriai be tradicinių lūkesčių (santuoka, vaikai) taip pat keliami tokie patys reikalavimai kaip ir vyrui (išsilavinimas, karjera, uždarbis)? Nevedęs, neturintis vaikų, gerai užirbantis, išsilavinęs ir karjeros aukštumų pasiekęs keturiasdešimtmetis vyras yra „geras laimikis“, tačiau jo padėtyje esančios moters situacija yra visiškai skirtinga. Kodėl dauguma gerai išsilavinusių ir karjeros siekiančių moterų, kaip ir Lietuvos prezidentė, yra nevedusios ir neturi vaikų? Kur eina vyrų vadovaujama visuomenė? Dėmesys taip pat atkreipiamas į šiandieninę situaciją, kur internetas ir nuolat tobulinamos technologijos vis daugiau naudojamos vyrų seksualinių poreikių patenkinimui bei fantazijų puoselėjimui.

Kas šiame performanse yra kūnas? 

Visų pirma reikia paaiškinti, kas man yra kūnas. Kaip ir Rytų filosofijoje, man kūnas yra neatskiriama trijų nuolant besikeičiančių elementų (kūnas, protas, siela) visuma. Atskiras kūnas, nebent tai būtų lavonas, man neegzistuoja. Taigi, kūnas yra pagrindinis šio performanso, kur daugiausia yra kalbama kūno kalba, veikėjas ir atlikėjas. Tai pagrindinis performanso meno įrankis, instrumentas ir komunikacijos priemonė, o taip pat ir transformacijos katalizatorius. Skirtingiems menininkams reikia skirtingų medžiagų sukurti meno kūrinį. Mano mene dažniausiai yra trys pagrindiniai elementai: idėja, erdvė-laikas ir kūnas. Šiame darbe galerijoje esantys žiūrovai ir atlikėjai yra mano įrankis, su kuriuo aš kuriu situaciją, kurioje dėmesys nukreiptas į visų šių kūnų tarpusavio santykį ir transformaciją šioje erdvėje-laike.

Performansas rodomas:

Gegužės 13 d., galerija „Post“, Kaunas

Kodėl pavadinimas „Dolls“? 

Ganėtinai atsitiktinai, bet taip jau išėjo, kad vaikinai iš teatro „Okarukas“ negalėjo prisijungti prie šio projekto, tad susidarė vien tik merginų komanda. Tada ir kilo mintis mano anksčiau rodyto performanso su Gina Hillberg „Emergency Exit“ pagrindu sukurti naują darbą būtent šiam kontekstui ir erdvei. Tačiau skirtingai nei ankstesniuose projektuose su Gina Hillberg, palaipsniui aiškėjant šio performanso koncepcijai, atsirado ir netikėtas mokslinės fantastikos prieskonis, tad savaime kilęs pavadinimas „Dolls“ pataikė tiesiai į dešimtuką. Na, o pilną atsakymą į šį klausimą galima gauti tik patiems sudalyvavus šiame performanse.

Kas yra OKARUKAS?

Tai pirmas ir vienintelis Lietuvoje buto šokio teatras, suburtas iš jaunos menininkų, šokėjų ir aktorių kartos. Jam vadovauju kartu su prancūzų menininku Phil Von.

Praėjusiais metais, po pirmojo mano vesto buto seminaro Vilniuje susiformavo entuziastinga jaunųjų kūrėjų komanda, kuri panoro tęsti mokymus ir dar po kelių seminarų paaiškėjo abipusis interesas ir noras toliau bendradarbiauti. Pirmas žingsnis buvo mano vadovaujamo šokio teatro „Re-United Now-Here“ spektaklis „Senseless“, kurio premjera įvyko šių metų kovą Paryžiuje – jame šoko ir keli mano studentai iš Lietuvos. O Vilniuje LMTA sausį vykusių spektaklio „Senseless“ kūrybinių dirbtuvių metu buvo visiškai aišku, kad šių studentų potencialas ir entuziasmas yra didžiulis ir kad man reikia išnaudoti šią galimybę – tęsti pradėtą darbą. Todėl ir kilo mintis įsteigti buto šokio teatrą „Okarukas“ veiklai Lietuvoje.

Ką prieš ateinant į performansą reikėtų žinoti žiūrovui?

Nieko ypatingo. Domėjimasis šiuolaikiniu menu ir buvimas atviru patyrimui, tikiuosi, yra būdingas galerijos svečiams. O po performanso su malonumu padiskutuosime apie buto šokį, ribą tarp performanso ir teatro, situaciją Lietuvos meno pasaulyje, dabartinės moters padėtį ir technologinį progresą bei ateities vizijas.